مجله تخصصی اسپریچو

طرز تهیه لقمه مدرسه ای سالم و جذاب

طرز تهیه لقمه مدرسه ای سالم و جذاب

یکی از مواردی که بسیار برای والدینی که بچه کوچک مدرسه ای دارند اهمیت دارد به همراه بردن لقمه مدرسه ای برای زنگ های تفریح می باشد تا انرژی کافی برای تمرکز کردن بر روی درس ها را بتواند دریافت کند و سلامتش بیشتر حفظ شود.

بیشتر والدین لقمه مدرسه ای را به صورت دستی در خانه تهیه می کنند که ترکیبی از خوراکی هایی است که برای صبحانه یا شام استفاده می کنند، اما شرکت های مواد غذایی که همیشه برای بازاریابی حواسشان به همه جا هست در این مورد هم ورود کرده اند.

یک لقمه مدرسه ای خوب و مناسب باید تلفیقی از مواد غذایی ای باشد که بتواند نیازهای اساسی و مهم کودک را فراهم سازد و به رشد کردن بهترش در طول روز که به مدرسه برای درس خواندن می رود بیش از پیش کمک کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

لقمه مدرسه ای چیست؟

لقمه مدرسه ای نوعی خوراکی یا میان وعده می باشد که معمولا والدین به تعداد زنگ های تفریحی که کودک در بین ساعت های کلاس خود در مدرسه دارد در نظر میگیرند تا انرژی کافی و مورد نیازش برای درس خواندن و فعالیت در مدرسه تامین شود.

از آن جایی که اکثر بچه  های کوچک بسیار پر تحرک و فعال هستند این وعده ها کمک می کند تا در زمان مدرسه با کمبود انرژی ناگهانی مواجه نشوند و بتوانند به طور کاملا مناسبی سلامت خود را حفظ کرده و بر روی درس و دیگر فعالیت های خود در طول مدرسه تمرکز کنند.

لقمه مدرسه ای چه تاثیری در یادگیری بهتر بچه دارد؟

به طور کل میان وعده می تواند تاثیر مثبتی بر یادگیری بهتر دانش آموز داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن میان وعده های سالم و متعادل می تواند به صورت مؤثری تمرکز و توجه دانش آموزان را بهبود ببخشد. برخی از اثرات مثبت میان وعده عبارتند از:

آمادگی ذهنی بهتر: خوردن یک لقمه مدرسه ای سالم می تواند به دانش آموزان کمک کند تا انرژی مورد نیاز مغز را تامین کند و سطح قند خون را ثابت نگه داشته و از خستگی اش جلوگیری کند. این باعث می شود که ذهن توانایی بیشتری برای تمرکز و یادگیری در کلاس درس داشته باشد.

افزایش قدرت مغز: برخی از مواد موجود در لقمه مدرسه ای سالم می توانند به بهبود عملکرد مغز کمک کنند. مثلاً مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا-3 می توانند به پشتیبانی سلول های مغزی و بهبود حافظه و تمرکز کمک کنند که اثراتش در نمرات بهتر دانش آموزان قابل ردیابی می باشد.

 

حفظ سطح قند خون: مصرف لقمه مدرسه ای سالم کمک می کند تا سطح قند خون پایدارتر باشد که می تواند تاثیر مثبتی بر کارایی و تمرکز داشته باشد. تغییرات ناگهانی در سطح قند خون می تواند احساس کمبود انرژی، خستگی و کاهش تمرکز را برای کودک به همراه داشته باشد.

تأثیر بر فعالیت: خوردن یک لقمه مدرسه ای سالم در زمان استراحت می تواند کیفیت فعالیت را نیز بسیار بهبود بخشد. مصرف میان وعده های سالم مانع از احساس گرسنگی در طول روز می شود و باعث می شود که دانش آموز انرژی بیشتری داشته باشد.

دلایل اهمیت استفاده از لقمه مدرسه ای:

میان وعده در مدرسه یکی از عواملی می باشد که کمک می کند دانش آموزان در طول روز بتوانند یه صورت مناسب فعالیت کنند بدون این که خستگی بر آنها چیره شود. در زیر به برخی از موارد اشاره می‌ کنیم تا شما خواننده عزیز بیشتر به اهمیتش پی ببرید که عبارتند از:

افزایش تمرکز: خوردن یک لقمه مدرسه ای سالم به دانش آموزان کمک می ‌کند تا در طول روز بتوانند تمرکز بیشتری داشته باشند. پس از خوردن چنین طعام هایی معمولا، قندهای موجود در غذا به آرامی جذب می ‌شوند و مغز انرژی لازم برای حفظ تمرکز بیشتر را به‌ دست می‌ آورد.

افزایش کارایی ذهنی: همچنین لقمه مدرسه ای کمک می ‌کند تا کارایی ذهنی دانش آموزان به میزان زیادی افزایش یابد. گرسنگی می‌ تواند تاثیر منفی بر توانایی دانش آموز داشته باشد اما با خوردن یک میان وعده سالم به طور قطع کارایی ذهنی و جسمی اش قطعا بهبود می ‌یابد.

افزایش انرژی: به طور کل مصرف یک میان وعده در مدرسه باعث افزایش سطح انرژی در بدن می ‌شود. این انرژی به دانش آموزان کمک می ‌کند تا بتوانند روز را با فعالیت بیشتری همراه سازند و در عملکرد مدرسه و سایر فعالیت ها موثر تر باشند.

حفظ و کنترل وزن: تجربه ثابت کرده است که اگر دانش آموز یک وعده نیمه اصلی را در میان روز بخورد، احتمال این که در وعده اصلی غذایی پرخوری کند کاهش می یابد که در نهایت این به کنترل و حفظ وزنش کمک زیادی می‌ کند و از چاقی و اضافه وزن پیشگیری می ‌کند.

برخورد اجتماعی: بعضی از دانش ‌آموزان ترجیح می ‌دهند غذا را در خانه مصرف کنند اما بودن لقمه مدرسه ای کمک می کند تا آداب غذا خوردن در جمع را نیز بیاموزند که به بیشتر اجتماعی شدن آنها کمک قابل توجهی می کند و بهتر است والدین با در نظر گرفتن این نکته حتما دنبال کودک میان وعده قرار دهند.

با توجه به اهمیت زیاد استفاده از لقمه مدرسه ای توصیه می‌ کنیم همیشه به همراه کودک خود مقدار مناسبی از میان وعده ها را همراه سازید و آن‌ها را در رژیم غذایی اش لحاظ کنید، در ادامه به چند مورد از این میان وعده ها برای آشنایی بیشتر شما والدین گرامی اشاره می کنیم.

طرز تهیه لقمه مدرسه ای سالم و جذاب:

همان طور که در جریان هستید و می دانید میان وعده غذایی ای که همراه دانش آموز خود می گذارید حتما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بتواند پروتئین، ویتامین و تا حدودی کلسیم مورد نیازش را تامین سازد.

همچنین بهتر است که لقمه مدرسه ای کم حجم و پرکالری باشد تا با توجه به این که در زمان مدرسه در کنار کودک خود نیستید دچار مشکلاتی نشود و بتواند از اوقات خود به نحو احسن و با انرژی زیاد در کنار همکلاسی هایش بهره ببرد.

لقمه مدرسه ای ساندویچ پنیر ساده:

مواد لازم شامل:

پنیر

گردو

نان تست یا باگت

سبزی های معطر و تازه

درست کردن این لقمه همان طور که می بینید کار چندان دشواری نیست، نان باگت را برش می زنید پنیر را به داخلش می مالید و مقداری گردو را روی پنیر میریزیم تا از نظر کیفیت غذایی بهبود پیدا کند و در نهایت مقداری سبزی را برای ایجاد حس طراوت لای نان می گذارید و در پلاستیک یا مقوا می پیچید و در کوله دانش آموز خود می گذارید.

لقمه مدرسه ای ساندویچ گوجه و خیار:

مواد لازم:

گوجه

خیار

خیارشور

نان باگت یا لواش

سس مایونز، کچاپ، فرانسوی

گوجه را به صورت نیم حلقه برش بزنید، سپس خیار و خیار شور را هم برش بزنید و آنها را در نان باگت یا لواش بچینید و دو طرف نان را به هم فشار بدهید، در صورت علاقه کودکتان می توانید مقداری سس کچاب یا فرانسوی یا مایونز نیز به ساندویچ بزنید تا جذاب تر شود.

لقمه مدرسه ای ساندویچ تخم مرغ:

مواد لازم:

نان باگت

تخم مرغ

گوجه فرنگی

خیار شور

برگ کاهو

سس مایونز یا کچاب

نمک و ادویه ها

برای تهیه این ساندویچ ابتدا تخم مرغ ها را آب پز نمایید، بعد از خنک شدن پوست کنید و با چاقو به صورت ورقه ای برش بزنید.

گوجه و خیار شور را نیز به اندازه دلخواه برش بزنید و نان باگت را باز کرده و خمیر اضافی اش را دربیاورید.

به داخل نان هر نوع سس که کودکتان علاقه دارد بمالید، سپس تمامی موادی که در بالا گفته شد را به ترتیب داخل نان بچینید و به مقداری که دوست دارید به آنها نمک و ادویه بزنید. سپس ساندویچ را داخل نایلون یا مقوا بپیچید و در کیف کودکتان قرار دهید تا به همراهش به مدرسه ببرد.

 

در آخر لازم به ذکر است که شرکت اسپریچو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع و اقسام غذاهای سالم آماده گوشتی و غیر گوشتی آمادگی دارد تا آنها را برای شما مشتریان عزیز ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *