مجله تخصصی اسپریچو

20 تا از محبوب ترین غذاهای ایرانی + نکات طلایی پخت

محبوب ترین غذاهای ایرانی کدامند؟

غذاهای ایرانی غنی از طعم و معماری فرهنگی بسیار قوی هستند و اغلب غذاهای ایرانی با استفاده از ادویه های خوشبو و مزه دار تهیه می شوند. در اینجا به برخی از محبوب ترین غذاهای ایرانی اشاره می کنیم:

قرمه سبزی:

یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که از گیاهان سبزی تهیه می شود و با برنج سفید و گوشت چرخ کرده تزیین می شود.

کباب:

یکی دیگر از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی که در انواع مختلفی مانند کباب کوبیده، جوجه کباب، برگ کباب و … سرو می شود.

آش:

این غذای سنتی در انواع مختلفی مانند آش رشته، آش انار، آش قیمه و غیره تهیه می شود و در فصل سرما خوردن آن بسیار معمول است.

خورشت:

خورشت نوعی غذای ایرانی است که با استفاده از سبزیجات و گوشت و یا مرغ و ماهی تهیه می شود و با برنج سفید سرو می شود.

زرشک پلو:

یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانی که با استفاده از برنج، گوشت یا مرغ و زرشک تهیه می شود و با ادویه هایی مانند زرد چوبه، هل و … طعم دلنشینی به آن داده می شود.

قیمه:

قیمه یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانی است که با استفاده از لوبیا چیتی، گوشت چرخ کرده و ادویه های خوشبو تهیه می شود. این غذا با حضور سبزیجات و گوشت قرمز تهیه می شود که حاوی ویتامین C و فیبر بالا است که به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

دلمه:

دلمه نوعی غذای ایرانی است که با استفاده از گوشت چرخ کرده، لوبیا چیتی، نخود، ادویه های خوشبو و نمک تهیه می شود.

آبگوشت:

این غذای سنتی با استفاده از گوشت قرمز و سبزیجات تهیه می شود و با بسبزی و سیر تزیین می شود. این غذا با حضور گوشت قرمز و سبزیجات تهیه می شود که حاوی پروتئین، آهن و ویتامین C است و به سلامتی پوست و مو کمک می کند.

خوراک:

خوراک نوعی غذای ایرانی است که با استفاده از گوشت، سبزیجات و ادویه های خوشبو تهیه می شود و با برنج سفید سرو می شود.

کشک بادمجان:

این غذای ایرانی با استفاده از بادمجان، کشک و ادویه های خوشبو تهیه می شود و با نان لواش سرو می شود.

لوبیا پلو:

یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی که با استفاده از برنج، لوبیا چیتی و ادویه های خوشبو تهیه می شود.

فسنجان:

این غذای سنتی با استفاده از گوشت مرغ یا گوشت قرمز، انواع سبزیجات و ادویه های خاص تهیه می شود و با برنج سفید سرو می شود. این غذا با حضور گوشت مرغ یا گوشت قرمز و انواع سبزیجات تهیه می شود که حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

اگر می‌خواهید بهترین سوسیس و کالباس سالم را بشناسید مقاله تخصصی ما درباره سوسیس و کالباس سالم را از دست ندهید.

خواص برخی از محبوب ترین غذاهای ایرانی

کباب:

گوشت قرمز کباب شده حاوی پروتئین، آهن و ویتامین بوده که به سلامتی استخوان‌ها کمک می کند و انرژی لازم برای روزانه را فراهم می کند.

آش رشته:

این غذا با حضور انواع سبزیجات و رشته های سبوس دار تهیه می شود که حاوی فیبر بالا و ویتامین های گروه B است که برای سلامت گوارشی بسیار مفید است.

میرزاقاسمی:

این غذا با استفاده از بادمجان، پیاز و ادویه های خوشبو تهیه می شود که حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر بالا است که به سلامت کبد کمک می کند.

خورشت قیمه:

این غذا با حضور لوبیا چیتی و گوشت چرخ کرده تهیه می شود که حاوی پروتئین و فیبر بالاست و به سلامت کلیه ها کمک می کند.

راهنمای طرز تهیه پیتزا مخلوط خوشمزه رستورانی

نکاتی در مورد محبوب ترین غذاهای ایرانی

در تهیه کباب بهتر است از گوشت تازه استفاده کنید و از استفاده از گوشت منجمد خودداری کنید.

برای تهیه آش رشته از رشته های سبوس دار و سبزیجات تازه استفاده کنید و از استفاده از نمک زیاد خودداری کنید.

در تهیه قرمه سبزی از گوشت قرمز با کمترین چربی استفاده کنید و از سرخ کردن سبزیجات با روغن زیاد خودداری کنید.

در تهیه میرزاقاسمی بهتر است از بادمجان های تازه و بدون لکه استفاده کنید و از استفاده از روغن زیاد در تهیه آن خودداری کنید.

برای تهیه خورشت قیمه از لوبیا چیتی تازه و آبکش شده استفاده کنید و در آشپزی از آتش ملایم استفاده کنید تا خورشت بهتر و مزه دار شود.

در تهیه آبگوشت بهتر است از گوشت تازه و بدون چربی زیاد استفاده کنید و از ترکیب مواد غذایی با سبک آشپزی زیاد خودداری کنید.

برای تهیه فسنجان از گوشت تازه و سبزیجات تازه استفاده کنید و از نمک و شکر زیاد در تهیه آن خودداری کنید.

تاثیر غذاهای ایرانی بر سلامتی

غذاهای ایرانی با توجه به ترکیبات مختلف آنها، تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی انسان دارند. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: برخی از غذاهای ایرانی مانند سبزیجات و ماهی، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می کنند.

تقویت سیستم ایمنی: غذاهایی مانند خیارشور و کشک بادمجان، حاوی باکتری‌های خوبی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: برخی از غذاهای ایرانی مانند گیاهان سبز و سبزیجات، حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که به کاهش خطر ابتلا به بعضی از نوع‌های سرطان کمک می کنند.

تنظیم قند خون: برخی از غذاهای ایرانی مانند لوبیا چیتی و نخودچی، حاوی فیبر هستند که به تنظیم قند خون کمک می کنند.

تقویت استخوان‌ها: غذاهایی مانند پیاز، سیر و گوجه سبز، حاوی مواد معدنی مانند کلسیم هستند که به تقویت استخوان‌ها کمک می کنند.

چگونگی تهیه معروف‌ترین غذاهای ایرانی

چگونگی تهیه برخی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی

برخی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی با توجه به تنوع و وسعت این دسته غذایی شامل غذاهای گوشتی، سبزیجاتی، حبوباتی، نان و شیرینی هستند. در ادامه به تهیه برخی از این غذاها پرداخته می شود:

قرمه سبزی: برای تهیه قرمه سبزی ابتدا باید یکی دو پیمانه لپه را به همراه یکی دو پیمانه سبزیجات مختلف مانند تره، شوید، پیازچه و… بریزید و آن را در قابلمه بریزید. سپس گوشت چرخ کرده را با رنده کردن دو پیاز و اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و بر روی سبزیجات قرار دهید. با تزئین کردن با لیمو ترش، قرمه سبزی را آماده سرو و خوردن کنید.

آش رشته: برای تهیه آش رشته، ابتدا رشته را به صورت ریز ریز در روغن سرخ کنید. سپس پیاز را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده و ادویه‌های مختلفی مانند زردچوبه، فلفل سیاه و آویشن، سرخ کرده و به آن آب و گوجه فرنگی اضافه کنید. بعد از جوش آمدن، رشته را به آن اضافه کنید و با تزئین کردن با خیارشور و نعناع، آش رشته را آماده سرو و خوردن کنید.

قیمه: برای تهیه قیمه ابتدا باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و سرخ کنید. سپس بعد از سرخ کردن گوشت، حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس را همراه با کمی آب به آن اضافه کنید و به مدت چند ساعت بپزید تا حبوبات کاملا نرم شوند. در آخر با اضافه کردن روغن ترش، رب گوجه فرنگی و زعفران، قیمه را آماده سرو و خوردن کنید.

کباب کوبیده: برای تهیه کباب کوبیده، گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و آن را به مدت چند ساعت در یخچال گذاشته تا خوب خنک شود. سپس گوشت را با دست به شکل رول دربیاورید و روی سیخ بگذارید. سپس سیخ ها را روی آتش قرار داده و تا زمانی که کاملا پخته شوند، آنها را بچرخانید. در نهایت، کباب کوبیده را با نان لواش و سالاد سرو کنید.

پلو ماهی: برای تهیه پلو ماهی ابتدا باید برنج را به همراه آب و نمک به مدت ۳۰ دقیقه پخته و آن را از روی حرارت برداشته و با کمی روغن و زعفران به همراه پیاز سرخ شده مخلوط کنید. سپس ماهی را با مخلوطی از روغن، نمک، فلفل و زردچوبه روی آتش سرخ کنید. با قرار دادن ماهی روی برنج، پلو ماهی را آماده سرو و خوردن کنید.

همچنین برای تهیه دیگر غذاهای ایرانی مانند کتلت، زرشک پلو، خورشت قورمه سبزی و … می توانید از دستور پخت های مختلف وجود دار در کتاب ها و سایت های آشپزی استفاده کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *