مجله تخصصی اسپریچو

راز تناسب اندام با معرفی رژیم غذایی ورزشکاران موفق

بهترین رژیم غذایی ورزشکاران موفق

ورزشکارانی که فعالیت های ورزشی سنگین انجام می دهند نیاز به یک رژیم مناسب دارند تا بتوانند در رشته خود به سوی موفقیت گام بردارند، معمولا برای تدوین این رژیم به سراغ متخصصان ورزشی می روند تا به آنها در این زمینه کمک نمایند.

رژیم غذایی ورزشکاران باید شامل تمامی مواردی مثل پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، فیبرها و غیره باشد تا بدنشان در برابر فعالیت های سنگینی که انجام می دهند بتواند مقاومت بالایی پیدا کند و خیلی سریع عضلات به حالت اولیه خود برگردند.

تجربه ثابت کرده است که یک متخصص حرفه ای می تواند رژیم غذایی ورزشکاران را بسیار بهتر تدوین و تنظیم نماید. در یک رژیم کامل باید تمامی نکات به خوبی هر چه تمام تر مورد توجه قرار بگیرد تا به نتیجه مناسبی ختم شود.

در ادامه برای این که با رژیم غذایی ورزشکاران موفق بهتر آشنایی پیدا کنید بعضی از نکات مهم را برای شما خواننده عزیز و گرامی نام برده و تا جایی که در حوصله این مقاله بگنجد توضیحاتی را در موردشان ارائه می نماییم.

اگر می‌خواهید بهترین محصولات بدون گلوتن موجود دربازار را بشناسید روی لینک کلیک کنید.

چرا رژیم غذایی ورزشکاران اهمیت بالایی دارد؟

اگر به رژیم غذایی ورزشکاران موفق توجه نمایید متوجه خواهید شد که آنها اولا از یک متخصص تغذیه در کنار خود بهره می برند تا تمامی نکاتی که می تواند منجر به موفق شدن آنها شود را در رژیمشان در نظر بگیرد تا بدنشان در بهترین وضعیت ممکن در شرایط مسابقه و تمرین باشد.

یک رژیم غذایی کامل رژیمی است که به بازسازی عضلات ورزشکار بعد از هر مسابقه کمک می کند، موادی مثل ویتامین ها و پروتئین ها به بازسازی عضلات تخریب شده کمک کرده و موجب می شوند تا ورزشکار آسیب هایش سریع تر درمان شود و بتواند در شرایط مسابقه قرار بگیرد.

همچنین رژیم غذایی ورزشکاران است که میزان اسید لاکتیک و آنزیم های مضر را در بدن دقیقا کنترل می کند تا ورزشکار در زمان مسابقه احتمال آسیب دیدنش کاهش پیدا کند و بتواند گام های بلندی را به سمت موفقیت بیشتر در حرفه خود بردارد.

بهترین رژیم غذایی ورزشکاران موفق

بهترین رژیم غذایی ورزشکاران موفق:

تحقیقات علمی اثبات کرده است که بهترین رژیم ها از تمامی عناصری که وجود دارد بهره مند هستند و معمولا یک متخصص حجم آنها را توصیه می کند تا به نتایج بهتری ورزشکاران دست پیدا کنند.

کربوهیدرات ها:

این ماده در رژیم غذایی ورزشکاران حیاتی بوده و به سوخت و ساز بهتر بدن آنها کمک می نماید، این ماده برای تولید انرژی به اکسیژن کمتری نیاز دارد و اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد بر میزان توانایی بدنی ورزشکار خواهد افزود.

کربوهیدرات حدود 50 تا 60 درصد از میزان انرژی ای که در بدن یک ورزشکار نیاز است را تامین می نماید، این ماده معمولا در غلات و موادی که از آنها درست می شود به میزان زیاد وجود دارد، طبق گفته متخصصان این ماده نباید میزانش کمتر از 50 درصد در رژیم غذایی ورزشکاران باشد.

معمولا ورزش هایی که بیش از 90 دقیقه به طول می انجامند این ماده بسیار تعیین کننده بوده و انرژی ورزشکاران را تامین می نماید. اگر این ماده به اندازه کافی در رژیم غذایی ورزشکاران نباشد به مرور زمان عضله سوزی در ورزشکار اتفاق می افتد و بدنش به شدت رو به تحلیل می رود.

به طور کل در 6 ساعت اول بعد از ورزش سنگین قندهای ساده بخشی از توان ورزشکار را به عضلات بر می گردانند اما بعد از این بازه زمانی بهتر است از مواد غذایی که کربوهیدرات در بافت خود دارند استفاده شود تا عضلات سریع تر خود را بازسازی نمایند.

در رژیم غذایی ورزشکاران بهتر است که کربوهیدرات ها حدود سه تا چهار ساعت قبل از فعالیت مصرف شود تا تجزیه شده و در اختیار عضلات قرار بگیرد و توان لازم را برای انجام فعالیت در اختیار بدن او قرار دهد، هر چه فاصله نزدیک تر باشد کربوهیدرات کمتر بر روی توان ورزشکار اثر دارد و می تواند به او کمک نماید.

ضمنا به ورزشکاران توصیه می نماییم که به ازای هر 20 دقیقه در حدود 35 گرم کربوهیدرات را در رژیم خود مد نظر داشته باشند تا در زمان انجام فعالیت بتوانند با بالاترین توان ممکن بر روی صحنه حاضر شوند و به موفقیت دست پیدا کنند.

پروتئین:

مطالعات علمی اثبات نموده است که رژیم غذایی ورزشکاران هر چه بیشتر پروتئین در خود داشته باشد کارایی و عملکرد او را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد، به طور کل یک رژیم غذایی سالم را نمی توان بدون پروتئین تصور کرد.

ورزشکارانی که در رژیم غذایی خود میزان پروتئین بیشتری مصرف می کنند ار نظر قلبی و عروقی سالم تر بوده و دارای توانایی بدنی بیشتری هستند، البته این نکته را باید بدانید که منابع پروتئینی مختلفی وجود دارد که ورزشکار می تواند از آنها استفاده نماید.

پروتئین به دو صورت گیاهی و حیوانی قابل تهیه اند که هر کدام از آنها اگر در رژیم غذایی ورزشکاران قرار داشته باشند تاثیراتی متفاوتی را بر رویش می گذارند و موجب می شوند تا بخشی از املاح و ویتامین های بدنش تامین شده و عملکردش بهبود پیدا کند.

نکته دیگری که در مورد پروتئین ها جالب است و باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ورزش های مختلف میزان مختلفی از این ماده را باید ورزشکار مورد استفاده قرار دهد، ورزش های مثل بدنسازی که توان بدنی بالایی می طلبند به طور قطع بیشتر نیازمندش هستند تا حجم بدن متناسب باشد.

در رژیم غذایی ورزشکاران به ازای هر کیلوگرم حجم توصیه شده است که 1.4 پروتئین استفاده شود و برای ورزشکارانی که استقامت بیشتری نیاز دارند این مقدار 1.2 می باشد که با مشورت متخصص باید نسبت به مصرف پروتئین ها اقدام نمایند تا به نتایج خوبی در حرفه ورزشی خود دست پیدا نمایند.

چربی:

تجربه ثابت نموده است که اگر رژیم غذایی ورزشکاران به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و همه عناصر مثل چربی به خوبی در بدنش به میزان کافی وجود داشته باشند به طور قطع در انجام فعالیت هایش به موفقیت های بیشتری دست پیدا خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است بعد از این که ورزشکاران انرژی مربوط به کربوهیدرات را در عضلات خود مصرف کردند بدنشان به سمت استفاده از چربی هایی می رود که در بدنشان وجود دارد تا انرژی مورد نیاز را برای فعالیت های آنها فراهم آورد.

25 تا 30 درصد کل انرژی ورزشکار از چربی ها است، اگر میزان چربی در بدن ورزشکار از یک حد نرمالی پایین تر بیاید ممکن است با خطراتی مثل ایست قلبی مواجه شود و در زمان فعالیت سنگین نتواند بازدهی مناسبی را به دست بیاورد.

چربی ها بر روی عملکرد سوخت و ساز بدن ورزشکار تاثیر مستقیم می گذارند و کمک می کنند تا بدنش دچار خشکی بیش از اندازه پوست نشود، همچنین بخشی از ویتامین مورد نیاز بدن از طریق آنها تامین می شود تا تمرکز ورزشکار در زمان انجام فعالیت های مربوط به حرفه اش افزایش پیدا کند.

رژیم غذایی برای ورزشکاران موفق

 مطالعه بیشتر: بهترین رژیم غذایی ورزشکاران موفق

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید رژیم غذایی ورزشکاران باید شامل تمامی مواردی باشد که بدن به آنها نیاز مبرم دارد، در حقیقت بدن را باید مثل یک سیستمی در نظر گرفت که باید تمامی نیازهای خود را کسب کند تا ورزشکار بتواند شانس موفق شدن در حرفه خود را داشته باشد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت اسپریچو با سال ها تجربه در زمینه تولید مواد پروتئینی مناسب برای رژیم غذایی ورزشکاران این آمادگی را دارد تا آنها را به هر نقطه مایل باشید ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *